Niet de pakketbezorger, maar je buurman of buurvrouw zou zomaar binnen een paar jaar voor de deur kunnen staan met je zojuist bestelde pakketje.
Twee onderzoekers van de Erasmus Universiteit concluderen dat deze manier van ‘crowdsourcing van pakketbezorging’ leidt tot lagere transportkosten en milieuwinst.
Nu rijden nog steeds grote busjes rond met kleine pakketjes, en dat kan een stuk efficiënter, aldus onderzoekers Alp Arslan en Niels Agatz. Want waarom zou je buurman of buurvrouw die toevallig in de stad is niet tegen een kleine vergoeding jouw pakketje mee kunnen nemen? De twee onderzoekers werden geïnspireerd door concepten die momenteel draaien in de VS. „Wallmart heeft het idee om klanten in de winkel pakketten te laten meenemen voor hun buurtgenoten”, aldus Agatz. „Maar ook Amazon Flex is een voorbeeld. Er is steeds meer interesse voor de zogenaamde ‘sharing economy’.” Daarnaast deden Agatz en Arslan al onderzoek naar het dynamisch delen van autoritten. „En dit sluit daar goed bij aan.”
Voor een stedelijk gebied als Rotterdam zou zo’n model goed kunnen werken, zo stellen Agatz en Arslan. Ze onderzochten middels simulatie hoeveel klanten er nodig zouden zijn om het systeem goed te laten werken. Daarbij werd uitgegaan van een kleine vergoeding voor de bezorging van 1 euro. Dat zou te regelen zijn via een mobiele app, die mensen vraagt of ze een pakketje willen bezorgen op basis van hun opgegeven ritten. Mocht er geen bezorger beschikbaar zijn, dan kan alsnog de traditionele koerier worden ingezet.
BETER VOOR MILIEU
Niet alleen de deelnemers worden er beter van, ook het milieu heeft minder te lijden. „Het totaal aantal gereden kilometers om alle pakketten af te leveren kan zo lager zijn dan de afstand die een traditionele bezorger zou afleggen. Uit onze computersimulaties blijkt dat dit een besparing kan opleveren van 25 procent.” De winst zit volgens Agatz met name in de ritten die nu ook al plaatsvinden. „Dan heb je het bijvoorbeeld over mensen die nu toch al van een winkel naar huis rijden. Mensen moeten niet speciaal gaan rijden om een pakket te gaan bezorgen, maar het meenemen op een bestaande rit met eventueel een kleine omweg.”
Vanuit het bedrijfsleven wordt deze ontwikkeling op de voet gevolgd. Agatz: „In Zweden voert bezorgservice DHL momenteel een pilot uit. Ook zijn er wereldwijd startups zoals Pickthisup en Trunkrs, die ook in Nederland actief zijn.”
Door Redactie Metro: Foto: ANP
Reactie plaatsen
Reacties