Krijg je een e-mail met een topaanbieding van bijvoorbeeld NS, H&M of Albert Heijn? Vertrouw dan niet blind op het uiterlijk van de mail.
Internetoplichters worden steeds slimmer: in toenemende mate worden logo's van bekende bedrijven gebruikt, zonder toestemming van de betreffende bedrijven. Bovendien slaan ze steeds vaker toe, bijFraudehelpdesk komen de laatste maanden steeds meer meldingen binnen van valse e-mails.
Het meldpunt ziet ook steeds vaker dat oplichters namen en logo's van bekende bedrijven misbruiken om mensen ertoe te verleiden zich aan te melden voor een dure sms-dienst. Volgens de helpdesk is er sprake van een groeiende plaag.
SMS-FRAUDE
Het aantal meldingen over neppe sms-acties van bedrijven als Jumbo en NS steeg het afgelopen jaar flink. Zo kwamen er 64 meldingen binnen bij het meldpunt in de eerste helft van 2015 over valse Jumbo-acties, terwijl dat er in de tweede helft van dat jaar al 600 waren. De toegenomen sms-fraude gaat samen met de stijging van meldingen van valse e-mails. In januari vorig jaar lag dat aantal op ruim 30.000, twee keer zo veel dan een maand eerder. Wel meldt de Fraudehelpdesk dat de stijging deels te maken kan hebben met hun grotere bekendheid.
ZELF WAARSCHUWEN
Directeur Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk wil dat de betreffende bedrijven zelf actiever gaan waarschuwen. ,,Bij een terugroepactie worden advertenties in de krant geplaatst", zegt Van Eck. ,,Dat zou ook voor valse sms-acties moeten gebeuren."
Bron: Metronieuws.nl/ door Carolien Tsao Foto: Metro ( http://www.metronieuws.nl )
Reactie plaatsen
Reacties