Zo veranderde de Nederlandse winkelstraat tussen 2006 en 2016

Gepubliceerd op 16 april 2016 om 12:31

Boodschappen doen bij C1000, snel enveloppen halen bij het Postkantoor en daarna nog even bij Videoland langs. In 2006 was dat een normaal rondje door het winkelcentrum, maar in tien jaar tijd verdwenen deze ketens bijna volledig uit het straatbeeld. Andere ketens groeiden juist. Wat zijn de stijgers en dalers in het Nederlandse winkellandschap?

media_xl_3739845-2.jpg

'Rood' van Marco Borsato draait op de radio, Balkenendes tweede kabinet valt en Zwartboek wint drie Gouden Kalveren. Het is 2006 en bijna iedereen heeft een postkantoor en een Rabobank in de buurt. De opvolger van de Boerenleenbank is met 1240 locaties de grootste keten van Nederland, gemeten in vestigingen. Het postkantoor volgt met 765 vestigingen, in de ranglijst van retailonderzoeksbureau Locatus.

Inmiddels is het tien jaar later. Alle postkantoren zijn gesloten, de V&D is failliet en Videoland is als een doos oude VHS-tapes uit het dagelijks leven verdwenen. Maar er zijn ook winkelketens die juist een groeispurt hebben gemaakt. Het aantal vestigingen van de Action is meer dan verdubbeld en Wibra en Zeeman openden tientallen nieuwe winkels - sinds de crisis hebben we meer oog voor koopjes. Ook Blokker, waar nu opnieuw ontslagen vallen, mag terugkijken op een groei over tien jaar.

Supermarktoorlog
Ook bij het doen van boodschappen werden we prijsbewuster. Aldi en Lidl openden honderden nieuwe winkels en staan allebei in de top 20 van ketens met de meeste vestigingen. Onbetwiste marktleider is nog steeds Albert Heijn, die met 850 vestigingen de tweede plaatst inneemt. Op de eerste plaats troont inmiddels Kruidvat. De drogist heeft 891 vestigingen.

Supermarktketen Jumbo, die tien jaar geleden niet eens in de top 100 stond, is opgeklommen tot de vierde plaats. Dat kon onder meer door het overnemen van C1000 en Super de Boer. Die grootgrutters verdwenen tijdens de supermarktoorlog, evenals de in 1917 opgerichte Edah. Spar en Attent overleefden de strijd, maar krompen flink.

Onbemande tankstations
Behalve een supermarktoorlog woedde het afgelopen decennium ook een benzineoorlog. Auto's worden zuiniger en automobilisten tanken steeds minder. De gevolgen zijn goed zichtbaar in de ranglijst: Shell, Texaco, Total, Esso, BP en Avia sloten gezamenlijk bijna 800 vestigingen. Onbemande tankstations, zoals Tinq, Tango, Tamoil en Firezone, vechten zich juist omhoog in de top 100.

http://www.telegraaf.nl/  Door: Jan Kruidhof  / Foto:ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.