Ongeveer een op de drie docenten op de universiteit geeft slecht les, schatten veertien topdocenten. Zij zijn geïnterviewd door onderzoeksbureau Goudsteen en Company (.pdf). De collega's van de topdocenten zouden vooral bezig zijn met hun eigen onderzoek en de kwaliteit van de colleges zou niet zoveel uitmaken.
Bij de slecht presterende docenten zou onderwijs helemaal geen prioriteit hebben. Ze worden door de topdocenten "bagger" en "het cynische type" genoemd en ze zouden studenten zien als "evil". "Die docenten moeten we er zo snel mogelijk uitkicken", zo vindt een van de geïnterviewden.
Een ander zegt dat het aansturen van personeel niet goed gaat: "De universiteit is verschrikkelijk vrijblijvend. Het kan hier wel wat directiever, ook richting diegenen die geen flikker uitvoeren."
In de groep van ondermaats presterende docenten zouden ook types zijn die er anders instaan, maar niet goed functioneren door slechte begeleiding. Dat 65 procent van de docenten volgens hen wel goed of uitstekend presteert, zou vooral een gevolg zijn van de eigen motivatie. Vanuit de universiteiten ontbreken volgens de topdocenten prikkels om het onderwijs te verbeteren.
In onderwijs mag het niet dramatisch slecht zijn.
Een van de geïnterviewde topdocentenDe helft van de universitaire docenten zou de Basis Kwalificatie Onderwijs, een officieel bewijs dat zegt of je bekwaam bent als docent, zomaar gekregen hebben. Dat is dan gebeurd op basis van ervaringsjaren.
Kleuterklas
Het is iets dat de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) herkent. "Er is te veel aandacht voor onderzoek, iets waar universiteiten op beoordeeld worden", zegt Stefan Wirken van de LSVb. "Maar als je voor de kleuterklas wil staan, moet je jarenlang een opleiding volgen. Als je op de universiteit les wil geven, kom je er vanaf met een tweedaagse cursus. Dat zou echt niet moeten kunnen."
Door: Redactie NOS: Foto: HOLLANDSE HOOGTE
Reactie plaatsen
Reacties