Dat zegt de gemeentelijke ombudsman Anne Mieke Zwaneveld. Het zogeheten agressieprotocol van de gemeente is volgens haar ‘niet behoorlijk’. Vooral het opschorten van de dienstverlening bij een agressie-incident zou te ver gaan.
„Het huidige protocol is gebaseerd op de Arbowet, wat betekent dat tegen deze maatregel geen beroep of bezwaar mogelijk is. De gemeente ontneemt Rotterdammers daarmee een van hun grondrechten”, stelt Zwaneveld. „Namelijk het recht om een besluit van de overheid voor de rechter aan te vechten.”
EENZIJDIG
Het opschorten van de dienstverlening door de gemeente kan bijvoorbeeld betekenen dat iemand maanden op een paspoort of uitkering moet wachten. „En zo’n zware maatregel hangt af van het oordeel van de beveiligingsafdeling”, aldus de ombudsman.
Zwaneveld vindt de benadering van agressievelingen aan de balie te eenzijdig. Volgens haar zou er dan ook meer rekening gehouden moeten worden met de situatie van de agressieveling en het gedrag dat hij vertoont. „Het scheelt nogal wat of je tijdens een gesprek aan het loket je stem verheft of dat je een ambtenaar met de dood bedreigt. De persoonlijke omstandigheden kunnen bovendien heel divers zijn: heb je met een wanhopige moeder te maken die in financiële problemen zit, met een psychiatrisch patiënt of met iemand die willens en wetens, desnoods met geweld, zijn gelijk wil halen?”
PROTOCOL HERZIEN
De gemeente heeft in een reactie op het onderzoek van de ombudsman laten weten het protocol te gaan aanpassen. Toch blijft de mogelijkheid de dienstverlening op te schorten wel bestaan. „Op dat onderdeel blijven wij van mening verschillen”, aldus Zwaneveld.
Door de Redactie Metronieuws Foto: Colourbox
Reactie plaatsen
Reacties