Basisschoolleraren ervaren een onverminderd hoge werkdruk. Ondanks het feit dat jaarlijks tientallen miljoenen euro's beschikbaar komen om de druk van de ketel te halen.
Vier op de vijf leraren ervaren de werkdruk op de basisscholen als te hoog. Ze vinden dat ze te veel tijd kwijt zijn met administratie, zoals het bijhouden van het leerlingvolgsysteem, waardoor ze te weinig tijd overhouden voor hun echte beroep: zo goed mogelijk onderwijs geven. Dat blijkt uit onderzoek van vakbond CNV Onderwijs dat vandaag verschijnt.
De vakbond maakt zich grote zorgen over de kwaliteit van het onderwijs. Temeer omdat de ervaren werkdruk niet afneemt. Uit hetzelfde onderzoek drie jaar geleden bleek eveneens dat 80 procent van de leraren de werkdruk als problematisch hoog ervaart.
Hulp verdwijnt
De onderwijsbond snapt er niets van. De afgelopen twee jaar is juist 100 miljoen euro extra naar basis- en middelbare scholen gegaan om de druk van de ketel te halen, bijvoorbeeld door meer klassenassistenten en conciërges te kunnen aanstellen. ,,Leraren merken daar niets van. Wat is er met dat geld gebeurd? Ze zien hulp in de klas juist verdwijnen'', stelt voorzitter Loek Schueler.
De vakbond eist opheldering van de basisscholen. Sectororganisatie de PO Raad zegt dat schoolbesturen wel degelijk een deel van het geld hebben uitgegeven aan extra handjes in de klas. Uit cijfers blijkt dat het onderwijsondersteunend personeel een fractie is toegenomen. Maar, zo benadrukt de PO Raad, voor de scholen is niet exact bepaald hoe ze de 50 miljoen euro per jaar moeten uitgeven.
Grote pot
Ook het ministerie van Onderwijs noemt controle lastig, omdat het geld in de grote pot komt. Schoolbesturen kunnen het geld gebruiken voor extra handjes, maar zijn dat niet verplicht. CNV-voorzitter Schueler vindt dat onbegrijpelijk. ,,Het probleem is een paar jaar geleden al gelabeld, maar wordt niet opgelost. Dit is een nieuwe noodkreet van leraren.''
De juffen en meesters vinden dat ze er te veel taken bij krijgen zonder dat er extra handjes in de klas komen, zo blijkt uit het CNV-onderzoek. , ,,Het lijkt wel of lesgeven bijzaak is geworden'', omschrijft één respondent. Niet alleen de administratie vraagt veel tijd, ook komen er allerlei activiteiten en vergaderingen bij die leraren moeten bijwonen.
Druk van ouders
Bovendien voelt 54 procent van de leraren een toegenomen druk van ouders. Zij staan sneller bij een meester of juf op de stoep als er iets in hun ogen niet goed loopt. ,,Ouders willen dat hun kind uitmuntend presteert. Er worden heel hoge eisen aan de kinderen gesteld. Dat verhoogt ook onze werkdruk'', beschrijft een leraar.
Toch ziet het ministerie initiatieven op scholen ontstaan om de werkdruk te verminderen. Er zijn bijvoorbeeld eventplanners die Sinterklaas- en kerstvieringen regelen. Ook zijn er ict-oplossingen om bijvoorbeeld het nakijken makkelijker te maken. Een woordvoerder: ,,Werkdruk is een bekend en hardnekkig probleem. Helaas is het oplossen ervan niet eenvoudig. We zijn samen met scholen begonnen met snoeien in de regels.''
Door de Redactie AD: Foto: ANP
Reactie plaatsen
Reacties