Spoorbeheerder ProRail raakt zijn zelfstandigheid kwijt. Het private bedrijf wordt een zelfstandig bestuursorgaan. Wat betekent dit voor de reiziger?
Na alle problemen op het spoor maakt het kabinet een einde aan de zelfstandigheid van ProRail. In april onthulde RTL Nieuws dat het kabinet de leiding wilde overnemen bij de falende spoorbeheerder. Problemen met rails, wissels en bovenleidingen leiden vaak tot vertragingen en uitgevallen treinen. Reden voor staatssecretaris Dijksma om de teugels aan te halen
Verbeteren dienstverlening
Wijnand Veeneman is ov-onderzoeker aan de TU Delft. Hij vindt het besluit van de overheid 'niet heel slim'. "Dit is niet alleen op papier een verandering: er zullen binnen ProRail nieuwe verhoudingen moeten worden gecreëerd. Er wordt veel overhoop gehaald. Dat gaat het management energie kosten de komende jaren, terwijl die energie beter gebruikt kan worden voor het verbeteren van de dienstverlening."
Bovendien, zegt Veeneman, is sturing van de overheid niet altijd een verbetering. "Toen de overheid er heel streng op toezag dat de treinen vaker moesten vertrekken, bleek dat op tijd vertrekken niet hetzelfde is als goede dienstverlening. Je zag veel treinen die inderdaad op tijd vertrokken, maar uiteindelijk langzamer gingen rijden en onderweg voor seinen moesten stoppen. Dat werkt niet, natuurlijk."
Duurdere treinkaartjes?
Verschillende partijen, zoals de NS, FNV Spoor en reizigersvereniging Rover, vrezen voor duurdere treinkaartjes. Een overheidsorganisatie mag geen btw meer aftrekken, stellen zij in een brandbrief. 'Wat betekent dit voor het treinkaartje?' Rolf Dollevoet, hoogleraar railbouwkunde aan de TU Delft en adviseur bij ProRail, geeft aan dat het treinkaartje inderdaad duurder kan worden als die btw niet gecompenseerd gaat worden door het ministerie.
Dat zou de reiziger dan ongetwijfeld gaan voelen in de portemonnee. Maar Veeneman vermoedt dat het niet zo'n vaart zal lopen. "De overheid kan daar vast wel een mouw aan passen. Dat is in ieder geval te hopen voor de reiziger."
======================================================
Reactie Rover
Rover, de vereniging voor reizigers in het ov, is bang dat het treinkaartje duurder zal worden. Voorzitter Ariën Kruyt: "Ook zijn we bang dat ProRail straks vooral naar de staatssecretaris gaat kijken en niet naar de klanten. Terwijl de reiziger centraal moet staan."
Rover denkt dat het besluit van de staatssecretaris geen invloed heeft op het onderhoud van de sporen. "De ambtenaren gaan niet zelf aan die wissels zitten sleutelen, dus dat zal niet veel uitmaken." Ook vreest Rover voor de pensioenen van de ProRail-medewerkers. "Ze zitten nu bij een pensioenfonds dat bekendstaat als goed. Als ze over moeten naar een ander pensioenfonds, gaat ze dat sowieso geld kosten."
ProRail was goed op weg als het gaat om vertrek- en aankomsttijden en onderhoud, zegt Kruyt. "Nu dit besluit is genomen, vrees ik dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van het treinvervoer."
======================================================
Wat het spooronderhoud betreft, vindt Dollevoet dat ProRail het nu goed voor elkaar heeft. Per 1 januari 2017 worden de contracten tussen de spoorbeheerder en de aannemers aangepast, waardoor de sporen kunnen worden vervangen vóórdat ze kapotgaan.
Vervelend
Nu wordt volgens hem vaak nog gereden tot werkzaamheden aan het spoor écht nodig zijn. Gevolg: sporen moeten onverwachts worden gerepareerd. "Ik ben zelf ook reiziger, en niets is vervelender dan vertragingen die je niet ziet aankomen. Het is belangrijk om vooruit te kijken, en dat doet de nieuwe directie nu."
Veeneman stipt aan dat de nieuwe directie van ProRail pas een paar maanden aan het werk is. "Daarom komt het besluit van de overheid te vroeg. Je kunt niet het management vervangen en dan binnen een paar maanden grote veranderingen verwachten. Dat is echt irreëel."
Door de Redactie RTL Nieuws: Foto: ANP
Reactie plaatsen
Reacties