Plannen om de doorverkoop van vliegtickets vrij te geven, leiden volgens luchtvaartmaatschappijen tot woekerhandel.
Het Amsterdamse Tradeyourtrip strijdt sinds begin dit jaar voor een versoepeling van de verkoopregels voor vliegtickets. Tradeyourtrip biedt reizigers via de site de mogelijkheid om vakantiereizen door te verkopen 'als het even niet goed uitkomt'.
Wettelijk is geregeld dat de reisorganisatie in zo'n geval alleen de administratiekosten voor het veranderen van de naam van de reiziger - 27 euro - in rekening mag brengen.
Verlies
In de praktijk wordt vaak van deze regel afgeweken. Wie een los vliegticket probeert door te verkopen, moet een verlies van honderden euro's op de koop toe nemen. ,,Dat leidt tot enorme frustratie onder consumenten'', zegt Mark van der Wal van Tradeyourtrip. ,,Alles wat je koopt, kan weer worden doorverkocht. Alleen vliegtickets niet.''
De start-up krijgt steun van de Consumentenbond en de Tweede Kamerfractie van de PvdA. Minister Henk Kamp van Economische Zaken (VVD) heeft toegezegd zich nog eens in de materie te zullen verdiepen.
Grote gevolgen
Wat een simpele service aan kopers van vliegtickets lijkt, zal volgens luchtvaartmaatschappijen als KLM en EasyJet en de reisbranche grote gevolgen hebben voor diezelfde consumenten. Net als al jaren het geval is bij concert- en theaterkaartjes zullen handelaren zich massaal op vliegtickets storten om die later tegen veel hogere prijzen door te verkopen. Ze hoeven daarbij alleen maar nepnamen op te geven, die ongehinderd kunnen worden veranderd.
,,Dat zet ons, de verkopers van vliegtickets, en uiteindelijk ook de consument buitenspel'', zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. ,,Dit gaat de verkoop van vliegtickets drastisch verstoren. Kaartjes die wij tegen de laagste prijzen aanbieden, zijn niet te restitueren; dat maken we heel duidelijk bij onze acties. De reiziger die dat wel wil, kan een duurder ticket met minder stringente voorwaarden kopen.''
Woekerhandel
Van massale woekerhandel in charterpakketten is het nooit gekomen. ,,Wij zijn de eersten die een platform bieden voor het overdragen van reizen, terwijl de regels al sinds 1990 bestaan.''
Van der Wal zegt een fel tegenstander van woekerhandel te zijn. ,,Ik ben Tradeyourtrip begonnen om consumenten te hélpen, niet om de woekerhandel aan te jagen. Bij ons mag je reizen nooit voor meer doorverkopen dan hun oorspronkelijke prijs.''
Doelwit TUI
TUI is tot nu het belangrijkste doelwit van de Amsterdamse start-up. TUI zegt daar geen probleem mee te hebben. ,,Wanneer een klant zich bij ons meldt met een verzoek, dan vragen wij aan alle betrokken dienstverleners van de reis wat de kosten zijn. Het is dan aan de klant of hij die aanvaardbaar vindt'', zegt Petra Kok van TUI.
Reizen die met de eigen chartermaatschappij TUIfly worden uitgevoerd, worden standaard voor 27 euro omgezet. ,,Maar voor losse tickets of pakketten met lijnvluchten ligt dat anders.''
En dat is de reden dat de Consumentenbond zich met de ticketkwestie bemoeit. ,,We vinden het gewoon oneerlijk dat mensen met een pakketreis de naam voor 27 euro kunnen veranderen maar bij een vliegticket vaak honderden euro's moeten betalen'', zegt Joyce Donat.
Toezicht 'onmogelijk'
Kreulen vindt dit onzin: ,,Toezicht is onmogelijk'', zegt hij. ,,Als aanbieder krijg je daar nooit grip op, dat zie je aan concertkaartjes. Als aanbieder van de tickets zijn onze handen gebonden; wij kunnen wettelijk gezien anderen geen verkoopprijzen voorschrijven. Het is gemakkelijk gezegd, maar juridisch en operationeel niet te organiseren.''
Volgens KLM is aanpassing van de ticketregels een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Reizigers kunnen in noodgevallen altijd vragen om coulance. Zo konden tijdens de zika-crisis reizigers die niet naar getroffen landen wilden reizen, hun ticket kosteloos omboeken. Ook EasyJet ziet het probleem niet. ,,Een kleine aanpassing is bij ons altijd mogelijk'', zegt directeur William Vet.
Door de Redactie AD: Foto: ANP
Reactie plaatsen
Reacties