Sensoren moeten helpen bij problemen op spoor door winterweer

Gepubliceerd op 11 november 2016 om 14:25

Dankzij draadloze sensoren op de treinrails kan spoorbeheerder ProRail sneller inspelen op problemen door onder meer het winterweer. De sensoren worden aangesloten op een speciaal draadloos communicatienetwerk waardoor op afstand onder meer de temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk en vocht kunnen worden gemeten.

Naamloos-4037.png

,,We hebben afgelopen jaar rond Utrecht Centraal getest met de sensoren en dat is positief uitgevallen. We krijgen op deze manier snel informatie en kunnen waar nodig bijsturen. Als de wisselverwarming bijvoorbeeld niet goed werkt, dan krijgen we dat door via de sensoren. Hierdoor is er minder kans op vertragingen en kunnen we waar nodig sneller de dienstregeling aanpassen'', aldus een woordvoerder van ProRail. ,,We gaan nu bekijken waar we de sensoren nog meer kunnen gaan plaatsen.''

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) stuurde gisteren een brief naar de Tweede Kamer met maatregelen die komende winter problemen op het spoor moeten voorkomen.

Bladval
Deze tijd van het jaar staat garant voor problemen. Bladval en regen zorgen ervoor dat er zich een soort smurrie op de rails vormt, waardoor treinen doorglijden en langzamer optrekken en remmen. Dat leidt geregeld tot vervelende vertragingen en uitval van diverse treinen.

De NS en Prorail halen alles uit de kast om de gladheid op het spoor te bestrijden. Bomen worden gesnoeid, bladeren verwijderd en hekken langs het spoor geplaatst. ProRail heeft verspreid over het land ploegen, aannemers en diesellocomotieven paraat staan die in bijzondere weersomstandigheden kunnen ingrijpen.  

Ook wordt een speciaal mengsel verspreid op trajecten waar de meeste gladheid optreed. Dit mengsel bevat zand en metaaldeeltjes die door de druk van de wielen de gladde laag kapot maken.

Door de Redactie AD: Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.