De waakhond had zorgverzekeraars vorige maand opgedragen om klanten beter te informeren.
De bedrijven stapten daarop naar de rechter. Die heeft vrijdag geconcludeerd dat de NZa niet kan bewijzen dat er een probleem is.
De NZa had onderzoeksbureau TNS Nipo 1.500 telefoontjes laten plegen naar de zorgverzekeraars. De bellers deden zich voor als consumenten en stelden vragen over onderwerpen die alle zorgverzekeraars regelmatig krijgen.
Van de grote verzekeraars scoorde Achmea het slechtst. Drie kwart van de antwoorden was juist. Ook VGZ, Menzis, CZ en ASR deden het relatief slecht. De NZa gaf de verzekeraars de opdracht om het aantal foute antwoorden terug te brengen tot hooguit 10 procent.
De rechter heeft het onderzoek in de prullenmand gegooid. De NZa, de verzekeraars en de rechter hebben het onderzoek van TNS Nipo niet. Daardoor zijn de vragen en antwoorden niet te controleren.
Door: ANP/NU.nl/ © ANP
Reactie plaatsen
Reacties