Na het zware treinongeval bij het Groningse Winsum deze week met meerdere gewonden werd opnieuw de prangende vraag gesteld waarom er nog potentieel gevaarlijke onbewaakte spoorwegovergangen bestaan in Nederland. Hoe moeilijk kan het zijn om een voortrazende trein af te schermen van het overige verkeer?
Die terechte vraag lijkt simpel te beantwoorden, maar dat valt in de praktijk nogal tegen. Nederland telt nog 89 onbewaakte openbare spoorwegovergangen. Daarnaast zijn er nog grofweg negenhonderd 'particuliere' overgangen zonder beveiliging, veelal passages over boerenland of bedrijventerreinen die normaal gesproken niet open zijn voor het publiek.
De overgang in Winsum is een beruchte. Al eerder vonden er ongevallen plaats. In 2014 zelfs tot twee keer toe met dodelijkeafloop. Toch is een snelle oplossing nog niet in zicht. Volgens ProRail is dat ook niet zo heel erg gek. Met een simpele slagboom ben je er nog niet, er moeten ook detectielussen aangebracht worden in het spoor.
Een dure investering voor overwegen die relatief weinig worden gebruikt. Bovendien, zo stelt de netwerkbeheerder, is een bewaakte overgang niet per definitie veilig. Ook bij dergelijke passages gebeuren ongelukken door onoplettende verkeersdeelnemers, ongeveer dertig per jaar.
Door de Redactie AD: Foto: ANP
Reactie plaatsen
Reacties