Van de in totaal 150 meldingen van een datalek die alle Nederlandse gemeenten tot augustus samen deden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, kwamen er 9 uit het Amersfoortse stadhuis. Dat komt neer op ongeveer 1 op de 20 meldingen.
Dat bleek gisteravond op het gemeentehuis, waar werd gesproken over wat Amersfoort sinds twee grote datalekken in één jaar tijd doet om herhaling te voorkomen. Of ze hiermee de twijfelachtige eer heeft van alle 390 gemeenten het grootste aandeel te hebben, werd niet duidelijk.
Blunder
De 9 bij de autoriteit gemelde datalekken zijn onderdeel van 26 gevallen waarin persoonlijke gegevens in verkeerde handen kwamen, en die in september aan het licht kwamen. Het volgde op een grote blunder begin die begin dit jaar in de openbaarheid kwam, waardoor de vertrouwelijke persoons- en zorggegevens van bijna tweeduizend Amersfoorters op straat kwamen te liggen. Een verkeerd geadresseerde e-mail, was hier de oorzaak van.
Het stadhuis heeft na deze twee datalekken naar eigen zeggen niet stilgezeten. Zo heeft ze half september een nieuw systeem geïntroduceerd, waardoor bepaalde gevoelige gegevens zowel intern als extern niet meer 'gewoon' via de mail hoeven te worden verstuurd.
In plaats daarvan wordt een mail verstuurd, met daarin een link naar een website waar de gevoelige informatie in een beveiligde omgeving kan worden geraadpleegd. Dat levert tot nog toe wel de nodige problemen op. ,,Bij verschillende instellingen, zoals de Rijksdienst voor het Wegverkeer, komt dit type bestand niet door de firewall heen," aldus Vincent Jansen, controller op het gemeentehuis. ,,Met als gevolg dat we toch weer moeten mailen of bellen."
Ook voor de toekomst heeft Amersfoort plannen. Zo wil ze nog voor maart 2017 een functionaris hebben benoemd, die verantwoordelijk is voor de bescherming van persoonsgegevens.
Door de Redactie AD: Foto: AD
Reactie plaatsen
Reacties