Praktisch alle automerken hebben ongehinderd jarenlang sjoemeldiesels op de weg gebracht. Om te voorkomen dat dit blijft gebeuren, moet Europa een strenge controlerende rol krijgen.
Kathleen Van Brempt en Gerben Jan Gerbrandy, voorzitter en rapporteur van de onderzoekscommissie 'Dieselgate', brengen vandaag tussentijds verslag uit aan de Tweede Kamer. De Parlementsleden, die uitzoeken hoe 29 miljoen personenauto's en lichte bestelwagens op de Europese wegen bij lange na niet voldoen aan de uitstootnormen, komen volgend voorjaar met hun eindverslag.
Instanties die modellen moesten keuren, hebben niets gedaan als ze vaststelden dat auto's op de weg vele malen vuiler waren dan bij de laboratoriumtest. Ook wordt duidelijker dat lidstaten hun eigen industrie afschermen.
Deze week hoorde de commissie verantwoordelijken uit Italië die niets deden met hun eigen conclusie dat een bepaald model Fiat zes keer meer uitstootte dan toegestaan, bij een test in Duitsland zelfs 22 keer meer. Gisteren bleek dat ook de Nederlandse RDW zich niet verantwoordelijk voelde voor de eindgoedkeuring van de Opel Zafira, waarvan de uitstoot door een Duits keuringsbureau was getest.
NOx-uitstoot
Volgens Gerbrandy moeten de instanties modellen die niet voldoen van de weg halen. ,,Zij zijn de enige die dat kunnen." Niets doen noemt hij misdadig.
De vuile lucht in stedelijke gebieden, deels veroorzaakt door de te hoge NOx-uitstoot van diesels, leidt volgens Europese studies tot zo'n 72.000 voortijdige overlijdens per jaar.
De onderzoekscommissie heeft nog steeds zware druk nodig om beleidsverantwoordelijken naar Brussel te halen. Nadat de Duitse oud-industriecommissaris Verheugen na drie weigeringen toch kwam, zwichtte vorige week ook de Franse milieuminister Ségolène Royal. 'Haar' Renault zit ook vooraan in de beklaagdenbank.
Door de Redactie AD: Foto: AFP
Reactie plaatsen
Reacties